MORGO ELEKTRONIKA



Kezdőlap | Kezdőknek | Kapcsolások | Kalkulátorok | Leírások | Letöltések | Linkek | Eladó cuccaim



MENÜ



KAPCSOLÁSOK



TÁMOGATÁS

Ha tetszik az oldal, kérlek támogasd egy minimális összeggel!


KÖZÖSSÉG

Üzenőfal



Nyomj egy tetszik gombot!

Share Oszd meg!


Küldj mailt!


  1







Kapcsolók pergésmentesítése





Gyakran okoz gondot, egy nem túl jó minőségű nyomógomb kontaktusainak zárása - nyitása közben az úgynevezett pergés, prellezés. Ezt az érintkezők és a mechanika tökéletlenségei okozzák. Egy lámpa, vagy egy villanymotor kapcsolásakor ez nem okoz gondot, de érzékeny digitális áramkörök magas működési frekvenciájuknál fogva sok-sok külön kapcsolásnak érzékelhetik.

A megoldás nem túl bonyolult, egyszerűbb esetben segíthet egy jobb minőségű kapcsoló használata, de egy ellenállás és egy kondenzátor alkalmazása is elegendő lehet.

pergésmentesítés-1

Ez sajnos nem minden esetben ad kielégítő eredményt. Ilyenkor aktív eszközöket kell alkalmazni. Az alábbi rajzon egy két tranzisztoros monostabil látható, és az ennek megfelelő Schmitt Triggeres bemenetű inverterekkel felépített áramkör. Mindkét kapcsolás kb. 300 ms hosszúságú alacsony szintű jelet biztosít a kapcsoló megnyomásakor.

pergésmentesítés-2

A fenti áramkörök 1-2 kapcsoló használata esetén jó megoldások lehetnek. Viszont hátrányuk, hogy több nyomógomb pergésmentesítésének szükségességekor sok alkatrész felhasználását igénylik. Ebben az esetben célszerűbb a következő ábrán látható kapcsolások alkalmazása. Ezek mindegyike hat kaput tartalmazó tokot használ, így egy IC hat nyomógomb perésmentesítésére alkalmas. Az alábbi ábrán látható kapcsolások invertáló kapukat használnak, de ezek kiválthatók nem invertáló kapukkal is. (Pl. a CD4050 típusú tok is megfelő lehet) Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az invertáló kapuk esetén gombnyomáskor logikai magas szintet biztosítanak, a neminvertáló áramkörök pedig logikai alacsony szintet adnak ha a nyomógombok testre kapcsolják a bemenetet. Persze a kimeneti jelszintjük megfordítható, a kondenzátor és az ellenállás megcserélésével, és a nyomógomb GND-re kötöttt kivezetésének pozitív tápra kapcsolásával, vagy egy második kaput kell az első kimetére kötni.

pergésmentesítés-3

A pergésmentesítés megoldható a népszerű 555-tel is. Erre mutat pédát a következő ábra:

pergésmentesítés-555






A kapcsolásokhoz hozzászólhattok a Facebookon! Kövessétek Morgoelektronika csoportot!



Kapcsolódó témák:





Datasheet:

CMOS logikai kapuk


Kezdőlap | Kezdőknek | Kapcsolások | Kalkulátorok | Leírások | Letöltések | Linkek | Eladó cuccaim
created by Morgo - 2012