MORGO ELEKTRONIKA



Kezdőlap | Kezdőknek | Kapcsolások | Kalkulátorok | Leírások | Letöltések | Linkek | Eladó cuccaim



MENÜ



KAPCSOLÁSOK



TÁMOGATÁS

Ha tetszik az oldal, kérlek támogasd egy minimális összeggel!


KÖZÖSSÉG

Üzenőfal



Nyomj egy tetszik gombot!

Share Oszd meg!


Küldj mailt!


  1







Auto OFF + akkuőr





A tranzisztor és dióda teszter akkumulátorának védelmére terveztem ezt az áramkört.
Alapvető funkciója, az esetlegesen bekapcsolva felejtett műszer leválasztása az akksiról, elkerülve a túlzott kisütést. Mivel roppant idegesítő tud lenni, ha használat közben kikapcsol a teszter, ezért 2-3 perccel kikapcsolás előtt egy led figyelmeztet, hogy lépjek már rá a start gombra. Ekkor újra indul a kb. 18 perces kikapcsolási időzítés. Ha már a kettős műveleti erősítő egyik fele figyeli az időzítés lejártának közeledését, a másik fele se fölöslegesen üldögéljen a panelen. Ezért az ő felelőssége figyelmeztetni, ha az akkumulátor feszültsége közelíti a kritikus alsó határt. Ekkor nincs más tennivalóm, mint rádugni egy +5V-os tápra a készüléket. Megjegyzem, a tölő elektronikája az akkumulátorba van beépítve, tehát ezzel nem kellett foglalkoznom.
Íme a védemi elektronika kapcsolása: (az MC4558/1 lábszámozását ne vegyétek figyelembe)

auto off + akkuőr

Az áramkör működése a következő: A főkapcsoló zárásakor a műszer azonnal indul, ezzel egyidőben a C1 elkó elkezd töltődni a 10M ellenálláson keresztül. Az MC4558/2-vel felépített komparátor figyeli a C1 töltöttségi szintjét, majd a 100k trimmerrel beállított feszültség elérésekor begyújtja a hozzá tartozó LED-et, ezzel figyelmeztet, hogy hamarosan kikapcsol a műszer. Ekkor a nyomógomb megnyomásával az 555 trigger lába kap egy negatív indítójelet, miközben a tranzisztoron keresztül C1 kondenzátor kisül, így lehetővé téve az időzítés újrakezdését. Ha nem nyomjuk meg a start gombot, 2-3 perc múlva az 555 kikapcsolja a MOSFET-et, így a további áramkörök tápfeszültség nélkül maradnak, az akkumulátorból pedig csupán 50-60 mikroamper folyik. Az újraindítás bármikor megtörténhet. A műveleti erősítő másik fele az akksit figyeli, és a 47k trimmerrel beállított feszültségszint elérésekor begyújt a LED, ekkor az akkumulátort tölteni kell. Az áramkör ezen része teljesen azonos a Li-Po akkuvédelem kapcsolással.
Az 555 feltétlenül valamilyen CMOS típus legyen, az alacsony működési feszültség és a kis áramfelvétel miatt. A tápfeszültséget kapcsoló MOSFET helyettesíthető bármilyen 20-30 V-os 1-1,5 A-es típussal. A C1 kisütő tranzisztora bármilyen univerzális PNP tranzisztor lehet. A megépített készülékbe az első működő példány került, ami a kezembe akadt. SMD kódja sajnos olvashatatlan, ezért ebben az esetben is jó szolgálatot tett a tranzisztorteszter.

auto off + komparátor fotó


A megépített áramkör és a közölt nyomtatott áramköri lap között annyi a különbség, hogy a rajzról lehagytam 2 fölösleges ellenállást, és 2 forrpontot, amik nem tartoznak szervesen a kapcsoláshoz. Az MC4558 vagy MC1458 helyett LM358 van beépítve, ez volt kéznél. A nyákterv letölthető .lay formátumban a képre kattintva.

auto off + komparátor pcb







A kapcsolásokhoz hozzászólhattok a Facebookon! Kövessétek Morgoelektronika csoportot!



Kapcsolódó témák:

LiPo akkuvédelem
StepUp konverter



Datasheet:

NE555
TLC555
LM358
MC4558


Kezdőlap | Kezdőknek | Kapcsolások | Kalkulátorok | Leírások | Letöltések | Linkek | Eladó cuccaim
created by Morgo - 2012