MORGO ELEKTRONIKA

Kezdőlap | Kezdőknek | Kapcsolások | Kalkulátorok | Leírások | Letöltések | Linkek | Eladó cuccaim



MENÜ



KAPCSOLÁSOK



KÖZÖSSÉG

Üzenőfal



Nyomj egy tetszik gombot!

Share Oszd meg!


Küldj mailt!


  1









Adódhatnak olyan helyzetek, amikor szimmetrikus tápfeszültségre lenne szükség, de csak szimpla, egy szekunder tekercset tartalmazó trafó van kéznél. Elemes/akkus készülék tápellátásánál is szükség lehet a földponthoz képest pozitív és negatív feszültségre is. Ezekre a problémákra adhatnak megoldást az alábbi áramkörök.


Szimmetrikus tápfeszültség előállítása szimpla tápból


A legegyszerűbben ún. virtuális GND létrehozásával állítható elő szimmetrikus tápfeszültség.
Ez megoldható graetz híddal vagy két diódával, és két elkóval.

virtuális GND

virtuális GND


Lap tetejére







Szimmetrikus tápfeszültség előállítása 741 segítségével


A virtuális földpont előállítható aktív eszközökkel is, ez lényegesen nagyobb stabilitást biztosít. Az alábbi ábrán egy olcsó 741 műveleti erősítő lett felhasználva, így maximálisan 36V lehet a bemeneti feszültség. Az adott tranzisztorok söntszabályzóként működnek, a kimeneti áram így 3A körül lehet. Cseréjükkel nagyobb kimeneti áram is biztosítható.

virtuális GND 741 felhasználásával


Lap tetejére







Szimmetrikus 2x-es tápfeszültség előállítása


Ez a kapcsolás nagyban hasonlít az előzőhöz. A leglényegesebb különbség, hogy ez az áramkör a bemeneti feszültség közel dupláját állítja elő. A teljes 2x-es táp elérése a tranzisztorokon és a diódákon eső feszültség miatt nem lehetséges.

dupla feszültségű táp

Az alkalmazott műveleti erősítőnek megfelel pl. 741, a tranzisztorok pedig célszerűen valamilyen darlington párok lehetnek. A jelöletlen kondenzátorok minél nagyobb kapacitású tömbkondenzátok legyenek. A 100k trimmer a frekvenciát, a 6,8k-s pedig a kitöltési tényezőt állítja. A maximális bemeneti feszültséget a műveleti erősítő paraméterei korlátozzák.


Lap tetejére







Szimmetrikus tápfeszültség előállítása TDA2020 (MDA2020) segítségével


Bizonyára sokunk fiókjában található még 2020 hangfrekvenciás erősítő IC. Ennek felhasználásával maximum 44V bemenő feszültségmellett kb. 3A terhelés lehet a kimeneten. Ekkor az IC-t hűteni kell.

virtuális GND 741 felhasználásával

A fenti kapcsolások alapján más műveleti erősítő jellegű HF teljesítményerősítő IC is felhasználható az adatlapján szereplő feszültség és áramterhelhetőség figyelembevételével.


Lap tetejére





A témával kapcsolatban a morgoelektronika megfelelő fórumán lehet hozzászólni, vagy kérdéseket feltenni!


Kapcsolódó témák:

Tokozások
Regulator design



Datasheet:

LM741
TDA2020


Kezdőlap | Kezdőknek | Kapcsolások | Kalkulátorok | Leírások | Letöltések | Linkek | Eladó cuccaim
A tárhelyet az elitnet.hu biztosítja.
created by Morgo - 2012