MORGO ELEKTRONIKA



Kezdőlap | Kezdőknek | Kapcsolások | Kalkulátorok | Leírások | Letöltések | Linkek | Eladó cuccaim



MENÜ



KAPCSOLÁSOK



TÁMOGATÁS

Ha tetszik az oldal, kérlek támogasd egy minimális összeggel!


KÖZÖSSÉG

Üzenőfal



Nyomj egy tetszik gombot!

Share Oszd meg!


Küldj mailt!

  1










Quartz - rezonátor - oszcillátor teszter




Kvarckristályok, rezonátorok, és kvarcoszcillátorok frekvenciamérővel, vagy oszciloszkóppal történő vizsgálatára - válogatására használható kapcsolás rajza található az alábbi ábrán.

kvarcteszter

Az áramkör két részre osztható, egy 74HC04 típusú hex inverter IC négy kapuját használja. Az első rész 1-20MHz, a másik pedig 3MHz alatti kvarcok, rezonátorok berezgetésére alkalmas. Mivel a kvarcrezonátorokba be vannak építve a szükséges kapacitások, ezért rezonátor vizsgálatnál le kell venni a két hozzátartozó jumpert, kvarckristálynál pedig legyenek felhelyezve. A készüléket célszerű kiegészíteni tokozott kvarcoszcillátorok fogadására alkalmas foglalattal, így azok is mérhetőek lesznek forrasztgatás és mindenféle csipeszek használata nélkül. A megépített áramkör (lásd nyákterv) "kocka" és "téglalap" formájú oszcillátorok fogadására is alkalmas, a lábkiosztás figyelembevételével, de nagy általánosságban ezek megegyeznek.

kvarc teszter kép kvarc teszter kép 2

A nyákterv a tapasztalok alapján kissé szellősebbre lett hagyva a prototípushoz képest. Így is csupán 35x40 mm a mérete. Letölthető *.lay formátumban az alábbi képre kattintva.

kvarc teszter pcb

Lap tetejére






Kvarcteszter-2



Ez a kvarcvizsgáló készülék a tranzisztorteszterhez készült, mivel az újabb verziók már frekvenciát is tudnak mérni. Az egyetlen problémát a teszter méréshatára jelenti, ami az eredetileg 8 MHz-es kristállyal csak megközelíti a 4 MHz-et. Ez nagyon behatárolja a lehetőségeket, ezért első körben lecseréltem a teszterben a kavicsot 16 MHz-re. Így már 7,7 megáig sikerült mérni vele. Na de mi van a 10-12-16-20 MHz-es kristályokkal? Ezek mérésére (is) készítettem egy átkapcsolható /10-es osztóval is ellátott kvarctesztert. Ez egy háromeres vezetékkel, tüskesor segítségével csatlakoztatható a tranzisztorteszterhez, a kvarcok csatlakoztatására pedig el van látva két kb. 8 cm-es vezetékkel,
és miniatűr műszercsipeszekkel. Egy újabb példány összeszerelésekor, azt már egy 3 lukas tüskesor aljzattal láttam el, így a teszter régi mérővezetékét is használhatom, vagy közvetlenül beledugható a kvarc.
A nyák mérete 41x12 mm lett, ezen van minden elhelyezve, a méréshatár váltó kapcsolóval együtt. A kapcsoló a kimenetre vagy a kvarcoszcillátor jelét kapcsolja, vagy az osztó kimenetét. Ezen kívül magasabb rezgésszámú kavicsok esetén söntöl az oszcillátorban egy ellenállást. Ha az osztó be van kapcsolva, a teszteren kijelzett érték leolvasásánál egyel hátrébb kell gondolni a tizedespontot, ennek a szoftvere nem lett módosítva!
Az 5V-os tápfeszültséget a tranzisztorteszterből kapja, ezért volt szükség a háromeres csatlakozó vezetékre. A teszterben úgyis ki kell alakítani egy csatlakozó felületet, mert a frekvenciát nem a meglévő 3 mérőponton méri.

Maga a kapcsolás a fenti kissé módosított változata, de itt a 74HC04 két invertere lett csak felhasználva, a kapcsolónak köszönhetően. A próbák közben derült ki - számomra is meglepő módon - hogy a 32kHz-32MHz közötti tartományt képes az ellenállás söntölése nélkül is átfogni. Viszont így biztosabb a rezgés beindulása, ezért ezen nem változtattam.

kvarcoszcillátor

kvarcteszter

A letölthető lay6 fájlban megtalálhatók a kapcsolási razok, és töb nyákrajz is: csak az oszcillátor smd és furatszerelt változatban, és az osztóval ellátott, megépített változat is. Ez utóbbi vegyes szerelésű panel lett.
Esetleges utánépítés esetén ellenőrizni kell a kapcsoló lábkiosztását, engem már megtréfált néhány hasonló típus, az eltérő kapcsolási pontok miatt. A zárlatok elkerülése miatt érdemes dobozolni az adaptert, én zsugorcsőbe öltöztettem.

Néhány kép az adapterről. Mivel a teszteren még nincs kialakítva a 3 érintkezős csatlakozó, ezért külső tápról van működtetve.

kvarcteszter-nyák

alkatrészoldal

nyákoldal

zsugorcsőben1

zsugorcsőben2

órakvarc mérése

32MHz-es kvarc

20MHz-es kvarc

Mivel ez a kvarcvizsgáló adapter elég sokat zabál a TTL osztónak köszönhetően, készítettem újabb változatot. A 7490 osztót lecseréltem egy 74HC4017 CMOS számlálóra, így jelentősen csökkent az adapter fogyasztása, ráadásul kisebb is lett az SMD IC-nek köszönhetően.

kvarcteszter




Lap tetejére




A kapcsolásokhoz hozzászólhattok a Facebookon! Kövessétek Morgoelektronika csoportot!



Kapcsolódó témák:

Kvarc
(wikipédia)



Datasheet:

7490

74HC04



Kezdőlap | Kezdőknek | Kapcsolások | Kalkulátorok | Leírások | Letöltések | Linkek | Eladó cuccaim
created by Morgo - 2012