MORGO ELEKTRONIKA



Kezdőlap | Kezdőknek | Kapcsolások | Kalkulátorok | Leírások | Letöltések | Linkek | Eladó cuccaim



MENÜ



KAPCSOLÁSOK



TÁMOGATÁS

Ha tetszik az oldal, kérlek támogasd egy minimális összeggel!


KÖZÖSSÉG

Üzenőfal



Nyomj egy tetszik gombot!

Share Oszd meg!


Küldj mailt!


  1







Attiny13 időzítő





Egy nagyon egyszerű, olcsó, és sokrétűen felhasználható időzítő kapcsolás rajza látható a lenti ábrán.
A kapcsolás innen származik.
A beállítható időtartam 1 másodperc - 132 óra között választható, pontossága az AVR belső órajelétől függ.

Időzítő

Az Attiny13 feszültség alá helyezéskor indítja az előre beállított időzítést. Ennek letelte után kikapcsolja a csatlakoztatott fogyasztót, majd elmegy aludni. Ezt egy LED is jelzi.

A bekapcsolva tartás időtartamát az AVR négy kivezetésének GND-re kapcsolásával, ezek kombinációjával lehet beállítani. A különböző időtartományokhoz négy hexa állomány tartozik. Ezek cseréje alkalmával ügyelni kell, hogy a beállításhoz tartozó kapcsolók nyitott állásban legyenek.
Az Attiny13 biztosítékbitjei: LOW=0x6A HIGH=0xFF

Az AVR 3. lábát egy kisteljesítményű tranzisztor illeszti a terhelést kapcsoló reléhez. A tranzisztor bármilyen kisjelű npn eszköz lehet, ami elviseli a relé áramát. A relé és a bipoláris tranzisztor igény szerint kiváltható pl. optocsatolóval és triakkal, vagy más teljesítménykapcsoló eszközzel. A kapcsolás tartalmaz egy reset nyomógombot, amivel újraindítható az időzítés.
Az időzítés beállításához a következő táblázat nyújt eligazítást. Az x a bekapcsolt állapotot jelzi.

Időzítő beállítása

Az áramkört egy 30x24 mm méretű nyomtatott áramköri lapra építettem meg, vegyes szereléssel. Az 5 V tápot egy szabványos tápcsatlakozón keresztül kapja, a kimeneten sorkapocsba lehet csatlakoztatni a kapcsolni kívánt fogyasztót. Az alkatrész oldalra került még két átkötés, a relé, egy DIP tokozású dekádkapcsoló, és a programozáshoz szükséges ISP csatlakozó, valamint egy visszajelző led. A forrasztási oldalon kapott helyet az AVR, egy MMBT2222 típusú tranzisztor, egy kondenzátor, és az ellenállások. Felprogramozás után tápfeszültséget kapcsolva a tápcsatlakozóra, azonnal indult. A relé két mozgóérintkezőjét, és két állóérintkezőjét összekötöttem a nagyobb terhelhetőség miatt.
A szükséges hex fájok, a nyákterv, beállítási táblázat, a kapcsolási rajz és a fusebitbeállítások itt letölthetők.

időzítő fotó

időzítő fotó

időzítő fotó






A kapcsolásokhoz hozzászólhattok a Facebookon! Kövessétek Morgoelektronika csoportot!



Kapcsolódó témák:

AVR égetők



Datasheet:

Atmega8

Kezdőlap | Kezdőknek | Kapcsolások | Kalkulátorok | Leírások | Letöltések | Linkek | Eladó cuccaim
created by Morgo - 2012