Ha tetszik az oldal, kérlek támogasd egy minimális összeggel!
KÖZÖSSÉG
Üzenőfal
Nyomj egy tetszik gombot!
Oszd meg!
Küldj mailt!
1
LCD SAJÁT KARAKTEREK
Megint LCD. Viszont most a saját karakterek generálásáról ejtenék néhány szót.
A cikk apropóját az adta, hogy találtam egy jó kis sketchet, amivel kiírathatók az LCD-re a CGRAM-ban tárolt karakterek, szimbólumok.
Ezzel időnként elkülhető a saját karakterek létrehozása, így több hely marad pl. az ékezetes betűknek. Az LCD modulokban ugyanis nagy
általánosságban 8 saját karakter definiálható. Hogy az LCD ramja mely szimbólumokat-karaktereket tartalmazza az kideríthető az adatlapjából. De nem minden esetben. Neemrégiben jutottam hozzá egy bontott 20x4-es kijelzőhöz T7934 csippel van szerelve (Toshiba).
Az adatlap alapján nem bírtam megjelenítteni vele néhány beépített karaktert. Kellemetlen...
Az alábbi ábra mutatja az LCD bekötését:
A kapcsolás szabadon módosítható, a potméter 10-100k között bármi lehet. Javaslom többfordulatos potméter, vagy trimmer használatát, mert egy mezei potival nehézkes a működtetés. A potméter tekerésével lehet váltani a beépített karakterek között, és sima potival nagyon finoman kell bánni. Előfordul, hogy kis mozdításra is sokat ugrik.
Az LCD-n a jobb alsó sarokban jelenik meg a beépített karakter, felette pedig az elérési kódja. A bal oldalon csak egy minta látható a kódba illesztés reprezentálására.
Saját, pl. ékezetes betűk létrehozására több módszer is elterjedt. Arduinoban lehet bittérképként és hexadecimális formában is generálni őket. Talán a következő megoldás a legelterjedtebb:
Szerencsére nem kell a fantáziára bízni a karakterek fenti kialakítását, vannak erre a célra ügyes programok. A letöltések között találtok egy jó kis progit, (bal felső sarok - kapcsolódó témák)nekem ez a kedvencem. Nagy előnye, hogy több formátumba is tud generálni, és teljes példaprogramot is létre lehet vele hozni egy nekifutásból mind a nyolc egyedi karakterre kiterjedően.
A prograam által generált kódnak azonban van egy kis hibája is. A setupban először a karakter létrehozása szerepel, csak utána inicializálja a kijelzőt. Ez esetenként működik, máskor meg hibákat okoz az arduino futása közben. Ezt könnyen lehet orvosolni, ha az lcd.begin(); sort a setupban az első sorba teszitek. A fenti kódban már javítottam.
A következő kóddal is lehet próbálkozni, nekem a fordító hibát dobott, hogy az általam használt LCD lib nem támogatja a BYTE kulcsszót. Valószínűleg aki keres talál alapon lehet találni olyan libraryt amiben támogatva van, de lusta vagyok keresgélni, nekem bevált a fentebbi megoldás.
A kapcsolásokhoz hozzászólhattok a Facebookon! Kövessétek Morgoelektronika csoportot!